YAYYY!
Daar is hij dan! Kleuteruniversiteit Magazine nr. 4!
Mocht je nog niet geabonneerd zijn en twijfelen: ik kan het zeker aanraden. Er staan super veel leuke lesideeën in, interessante artikelen en spannende voorleesverhalen. Een must have voor het onderwijs als je het mij vraagt. Ennnnehhhh oja, voor nr. 4 heb ik een artikel mogen schrijven! Trots!
Na het toepassen van de interventies uit EHBS die passen bij het gesignaleerde schrijfprobleem, heeft het kind tijd nodig om te automatiseren. Veel kinderen zullen dankzij deze efficiënte, planmatige aanpak de juiste schrijftechniek vervolgens eigen maken. Ieder kind heeft hierin een eigen tempo. Automatiseren is een geleidelijk proces waarbij de vaardigheid steeds sneller en beter gaat. De laatste stap hierin is het toepassen van het geleerde bij alle vaardigheden en opdrachten. Kinderen die problemen hebben met automatiseren moeten bij de taak keer op keer nadenken hoe ze het moeten doen. Het behoeft daarnaast correctie. Dit vraagt veel energie van hen, maar ook van leerkrachten en ouders. Mijn advies is daarom: Is er 4-6 weken na toepassing van je interventies geen...
Over het belang van leren schrijven als kind ‘’Kinderen willen schrijven. Ze willen schrijven op de eerste schooldag. Dit is geen toeval. Voordat ze naar school gingen, kliederde ze op muren, trottoirs en kranten met kleurpotloden, krijt, pennen of potloden... alles wat een stempel drukt. De stempel van het kind zegt: 'Ik ben’.’’ – Donald Graves. Kinderen vanaf twee jaar maken al schetsen op papier om hun gevoelens te uiten en met anderen te communiceren.1 Hoewel peuters en kleuters vaak nog geen teksten schrijven, tonen ze hun schrijfvaardigheid op verschillende manieren. Zo zijn ze al bezig met krabbelen, tekenen en letter-achtige vormen. De manieren waarop volwassenen reageren op de eerste schrijfpogingen van kinderen kunnen de schrijfwens van kinderen voeden of...